KAKO ČOVJEK POSTAJE ZAO?
Kako čovjek postaje zao? Kako prepoznati takvu osobu? Nažalost ne trebate dugo živjeti da shvatite 'da na zemlji tuge ima’.
Nažalost, čovjek vrlo rano uočava da zli, pokvareni ljudi postoje.
Nedavni događaj u Srbiji sve nas je šokirao! Kako čovjek postaje zao?
Zašto čovjek postaje zao? Kako ga prepoznati? Na ovo vrlo složeno i
osjetljivo pitanje odgovarat ću razmatranjem Jude Iskariotskog, čovjeka
za kojeg je sam Gospodin rekao da ‘bi mu bilo bolje da se nikada nije ni rodio' (Matej 26:24)
Juda,
njegovo ime na hebrejskom 'Jehuda', grčki 'Ioudas' znači 'Privilegiran,
počašćen'. Juda je imao nevjerojatnu privilegiju roditi se u vjernoj
židovskoj obitelji s kojom je od djetinjstva odlazio u Sinagogu, gdje je
slušao Zakon, Proroke, Povijesnu i Mudrosnu literaturu. Judini
roditelji, a kasnije rabini učili su Judu čitati i pisati koristeći
Toru, Zakon, Božju Riječ. Roditelji su Judu odgajali u vjeri s molitvom
da njihov sin u životu proslavi Boga. Juda je imao privilegiju biti
jedan od Izabranih, jedan od Dvanaestorice od Boga izabranih.
Njegovo
drugo ime, Iskariotski, vrlo vjerojatno dolazi po mjestu gdje je živio
njegov otac Šimun. Ne znamo puno o ocu Šimunu, Pismo ga samo spominje 4
puta. A o njegovoj mami ništa, o braći, sestrama – ništa. Vidite,
roditelje, mjesto i datum rođenja, spol, ime, prezime, prvi jezik,
naciju, pripadnost religiji i odgoj ne biramo. Genetiku ne biramo, te je
očito da je mnogo toga već zapisano.
Budući
da je stvoren na Božju sliku, čovjek ima dobru ćud i veliki potencijal
za dobro. No budući da je duboko palo biće, čovjek ima i zloćud i veliki
potencijal za zlo. Isus jasno otkriva te potencijale kada veli: ‘Vi,
premda ste zli, možete svojoj djeci davati dobre darove?'
Kako čovjek postaje zao? Zašto čovjek postaje zao? Kako ga prepoznati? Na primjeru Jude Iskariotskoga vidimo da je:
1. POVRŠNO – INTERESNA VJERA, vjera koja čovjeka otvara prema zlu.
Iz Ivana 2. poglavlja saznajemo da postoji vjera u Isusa Krista u koju Isus ne vjeruje. Kroz cijelo svoje Evanđelje Ivan razvija teologiju vjere, teologiju nevjere i teologiju lažne, prijetvorne vjere. Puno se previše zla učinilo u ime vjere i religije. Odmah na početku Evanđelja u 2. poglavlju čitamo ovako:
'Dok
je Isus boravio u Jeruzalemu o blagdanu Pashe, počeše mnogi vjerovati u
njega jer su vidjeli čudesa koja je činio. Ali im se sam Isus nije
povjeravao jer ih je sve poznavao. Njemu nije trebalo da mu tko dadne
svjedočanstvo o čovjeku, jer je sam poznavao čovjekovu nutrinu.' (Ivan 2:23-24)
Površno-
interesna vjera je vjera koja traži od Boga, ali ne želi Boga. Površno
–interesna vjera traži znakove, pomoć, odgovore i blagoslove od Boga,
ali ne želi Boga samoga.
U
Ivanu 6.poglavlju čitamo o masovnom primjeru POVRŠNO – INTERESNE VJERE.
Isus je nahranio tisuće ljudi i oni su ga naravno počeli tražiti nakon
čega im je propovijedao 'tvrdu poruku' u kojoj im je ponavljao 'da je On
kruh koji je sišao s neba u kojeg trebaju vjerovati.' Nisu ga čuli,
nisu ga razumjeli, svi su se povukli nakon čega je upitao svoje: 'Zar ćete i vi otići?' To 6. poglavlje s razlogom završava ovako:
'Ne
izabrah li ja sebi Dvanaestoricu? Pa ipak jedan je od vas đavao.
Govorio je o Judi, sinu Šimuna Iskariotskoga, jer ga je on, jedan od
Dvanaestorice, imao izdati.' (Ivan 6:67)
Apostol
Ivan otkriva Judino površno razumijevanje Krista, Ivan razotkriva
njegovu POVRŠNU INTERESNU VJERU i pod dva, apostol Ivan otkriva Judinu
2. LAŽ(NU) BRIGU I LAŽ(NU) LJUBAV
Osoba
za koju sam Isus Krist veli da 'bi mu bilo bolje da se nikada nije ni
rodio' bila je osoba laži. Svi toliko poznajemo Sveto Pismo da znamo da
je Sotona otac laži te da kad govori laž govori svoje vlastito. Tamo
gdje je otac laži, tamo gdje je laž, tamo je nekakva vrsta zla i
zlostavljanja. Ljudi laži, ljudi maski, ljudi prijevare, prijetvorni,
podmukli ljudi.
Tamo,
poštovani slušatelji, gdje prevladava sumnja, krivnja, strah, sram,
zbunjenost, nejasnoća, nesigurnost - tamo je negdje skrivena laž. Zato
je i laž jer je skrivena. Laž se teško otkriva.
Čitali
smo o LAŽNOJ VJERI u koju Gospodin ne vjeruje, i u istom Evanđelju
čitamo o Judinoj LAŽNOJ BRIZI prema siromašnima. Judi očito nije stalo
do siromaha, ni do humanitarnog rada, ni do kraljevstva nebeskoga, ali
vidite nitko od apostola, sve do kraja nije znao tu istinu, osim Onoga
koji proniče srce ljudsko. Najočitiji
primjer LAŽI je LAŽNA LJUBAV, PRIJETVORNA LJUBAV. Kada je Juda došao u
Getsemanski vrt uhititi Isusa, naoružanim stražarima rekao je: 'Koga poljubim taj je!' Nakon što mu se približio i poljubio ga, Isus mu je odvratio: 'Poljupcem izdaješ Sina čovječjega.' (Luka 24:47-48)
Zašto
Bog dopušta zlo? Kako i zašto čovjek postaje zao? Privilegiran,
počašćen Juda Iskariotski otvarao se zlu. Bog ne želi, a Zli ne može na
silu. Juda je zlu otvarao vrata lažnom vjerom, lažnom brigom, lažnom
ljubavlju i za kraj:
3. IZBOROM
Zlo
je, nema sumnje, u ne maloj mjeri nedostatak dobra. Nisu svi roditelji
dobri roditelji. Ljubav ima puno pitanja. Postoji lažna ljubav bez
ljubavi. Ostavljena djeca, neželjena djeca, zlostavljana djeca,
forsirana djeca - toga ima puno previše. Zlostavljani često puta postaje
zlostavljač. Odakle zlo? Nerijetko od najbližih! Ponovno, ne znamo puno
o Šimunu, ništa o mami, braći i sestrama, Pismo tu ne daje puno
prostora. Genetika, odgoj, utjecaji su prisutni, ali ne presudni. Važno
je što je već zapisano, važno je što su drugi zapisali, ali najvažnije
je što mi zapisujemo, što mi odlučujemo. Dva brata, Abel i Kajin, isti
roditelji, okolina, utjecaji, rastu zajedno…
Prije
nego je zlo nedostatak dobra, iskrivljeno dobro, anomalija dobra – zlo
je odbačeno dobro. ZLO JE POSLJEDICA odbacivanja Dobroga s veliko D.
Juda, 'privilegiran' je tri i pol godine kontinuirano odbacivao
Dobroga. Juda je imao nekorektabilan, nepoučljiv, nepopustljiv duh. Juda
je primjer koji svjedoči i upozorava da je moguće odbaciti jako puno
svjetla i završiti u krajnjoj tami.
Čak je i jedan Nietzsche ustvrdio: 'Ako odbacimo dobro, što nam ostaje?'
Umorna i stara Europa treba Dobroga, treba Dobru vijest, treba
Evanđelje, treba Isusa Krista koji je zbog čovjeka postao čovjekom,
koji je ponizio sam sebe do smrti na križu, gdje je pobijedio Zloga i
zlo i gdje je umro za sve one koji će uzvjerovati i slijediti Onoga koji
je jedini Dobar.