Sola Gratia - radio e-misij@ Baptističke crkve Čakovec

Vrijeme emitiranja: Nedjeljom u 9:00 sati, 'Radio 1 Čakovec' (105,6 MHz)

Naziv poruke: JEDNA BIBLIJA A TOLIKO KRŠĆANSKIH CRKAVA?

Poruka je emitirana: 9.11.2025.

JEDNA BIBLIJA A TOLIKO KRŠĆANSKIH CRKAVA?


Tijekom jednog otvorenog razgovora s novinarkom o vjeri i spasenju,  gospođa je zastala te zamišljeno i vjerujem iskreno pitala: 'Ako je Bog jedan zašto ima toliko različitih religija? Ako je Biblija jedna, ako je Isus jedan zašto ima toliko kršćanskih crkava i denominacija?' Nakon određene tišine sama je ponudila jedan onako ljudski logičan odgovor: 'Ili nas je Bog posvađao, ili je loš komunikator kada ga očito različito razumijemo, ili je nešto treće.'

Pitanje je naravno kompleksno, a odgovor višeslojan ali pitanje nije novo. Promatrajući samog Isusa Krista kako masama često govori u usporedbama i uviđajući da jako mali broj ljudi razumije poantu jednostavne svakodnevne životne priče s dubokim duhovnim značenjem, učenici su Gospodina otvoreno upitali: 'Zašto im govoriš u usporedbama?'[1] Evo kako sam Gospodin odgovara na njihovo pitanje:

 

'Vama je dano da upoznate tajne kraljevstva nebeskog, a njima nije dano. Jer tko ima, dat će mu se još, te će obilovati, a tko nema, oduzet će mu se i ono što ima.'[2]

 

Slušajući ovo možete pomisliti pa zar je Bog nepravedan? Ne samo da je nejasan komunikator kojeg očito različito razumijemo već je i pristran. Kako to jednima daje, a drugima ne? Osnovno pravilo tumačenja biblijskog teksta je razumijevanje teksta u kontekstu. Poslušajmo širi tekst. Evanđelje po Mateju 13:10-15:

 

Približiše mu se učenici i upitaše ga: 'Zašto im govoriš u usporedbama?' On im odgovori: 'Vama je dano da upoznate tajne kraljevstva nebeskog, a njima nije dano. Jer tko ima, dat će mu se još, te će obilovati, a tko nema, oduzet će mu se i ono što ima. Njima govorim u usporedbama zato što gledajući ne vide i slušajući ne čuju i ne razumiju. Na njima se ispunjava proročanstvo Izaije proroka: Ušima ćete slušati ali nećete razumjeti; očima ćete gledati ali nećete vidjeti. Jer je odrvenjelo srce ovog naroda…'

 

Zašto Isus govori u usporedbama? Zašto je tako lako slušati a ne čuti, slušati i pogrešno razumjeti? Zašto ima toliko 'istina' danas?  Odgovor je u 'njima'.

'Vama je dano a NJIMA nije dano.' 'NJIMA govorim u usporedbama zato što gledajući ne vide i slušajući ne čuju i ne razumiju. Na NJIMA se ispunjava proročanstvo Izaije proroka.' Tko su oni? Ponovno, odgovor je u kontekstu teksta. Evo kako započinje tekst Evanđelja po Mateju 13. poglavlje:

 

'Onoga dana iziđe Isus iz kuće i sjede kraj mora. I slegnu se k njemu silan narod… Tada im je o mnogim stvarima govorio u usporedbama.'

 

Izraelski narod, generacija Isusovih suvremenika je primjer koji nas uči da je moguće slušati a ne čuti, moguće je čuti ali krivo razumjeti. Generacija Isusovih suvremenika nas upozorava da je moguće odbaciti jako puno svijetla. Generacija Isusovih suvremenika nas jasno uči da je moguće toliko biti Božji da se Boga  na kraju ne prepozna. U proslovu svog Evanđelja apostol Ivan je to sažeo ovako:  


'K svojima dođe ali ga njegovi ne primiše.'[3]

 

Ako je Bog jedan zašto ima toliko različitih religija? Ako je Biblija jedna, ako je Isus jedan zašto ima toliko kršćanskih crkava i denominacija? Zašto je tako lako slušati a ne čuti, čuti a pogrešno razumjeti? Zašto je moguće biti toliko blizu a tako daleko? Odgovor je ponovno u kontekstu teksta. Isus u našem temeljnom tekstu u Mateju citira tekst proroka Izaije: 'Na NJIMA se ispunjava proročanstvo Izaije proroka. Ušima ćete slušati ali nećete razumjeti; očima ćete gledati ali nećete vidjeti. Jer je odrvenjelo srce ovog naroda…'

Što srce čini tvrdim, subjektivnim? Što stvara kardiološki duhovni problem i ozbiljne smetnje u duhovnom sluhu i vidu? Odgovor je u tekstu Izaije proroka. U šestom poglavlju Izaija piše da je 'odrvenjelo srce naroda'[4] , a u petom poglavlju navodi pojave koje srce čine tvrdim. Evo ih redom.

 

1. MATERIJALIZAM   Izaija 5:8:

'Jao vama koji kuću kući primičete i polje s poljem sastavljate, dok sve mjesto ne zauzmete te postanete jedini u zemlji.'

 

Bog nije protiv privatnog vlasništava i materijalnog blagoslova, ali ima istine u onome što kaže njemačka poslovica - 'zlato hladi srce.' Novac može okrenut i okrene i najbolje ljude. Gospodinovo upozorenje još uvijek stoji: 'Ne možete služiti Bogu i bogatstvu.' Čovjek kome je materijalno broj jedan, ne može točno čuti i razumjeti Riječ. Nadalje, Bog kroz Izaiju navodi;

 

2. HEDONIZAM Izaija 5:11-12:

Jao onima što već jutrom na uranku žestokim se pićem zalijevaju i kasno noću sjede vinom raspaljeni. Na gozbama im harfe i citare, bubnjevi i frule uz vino, a za djelo Jahvino ne mare, ne gledaju djelo ruku njegovih.

 

Pavao apostol piše da će na kraju vremena ljudi biti 'sebeljupci, srebroljupci i ljubitelji užitaka umjesto ljubitelji Boga', te nadodaje 'da će sačuvati vanjski oblik pobožnosti ali bez sile.'[5] Hedonizam, 'Samo zabava!' i razumijevanje Riječi teško idu zajedno. Pored MATERIJALIZMA i HEDONIZMA Izaija navodi i

 

3. RELATIVIZAM kao ozbiljni ometač razumijevanja za život temeljnih životnih istina. Izaija 5:20:

Jao onima koji zlo dobrom nazivaju, a dobro zlom, koji od tame svjetlost prave, a od svjetlosti tamu, koji gorko slatkim čine, a slatko gorkim!

 

Doktor Joseph Ratzinger je bio u pravu kada je naše doba okarakterizirao kao doba 'Diktature relativizma'. Živimo u vremenu gdje je istina da nema istine, i gdje je snažno prisutan pritisak tolerancije. Možda i najveća prepreka da se bude duhovno točan je:

 

4. LJUDSKI PONOS Izaija 5:21:

Jao onima koji su mudri u svojim očima i pametni sami pred sobom!

 

Tamo gdje je ponos, tamo Boga nema! Tamo gdje je ponos tamo duhovnog razumijevanja i rasta nema jer se još uvijek 'Bog protivi oholima a poniznima daje milost.'[6] MATERIJALIZMU, HEDONIZMU, RELATIVIZMU i PONOSU Bog preko proroka Izaije dodaje još jednu pojavu koja srce čini tvrdim za Evanđelje a to je:

 

5. NEPRAVEDNOST  Iza 5:23

Jao onima koji za mito brane krivca, a pravedniku uskraćuju pravdu!

 

Vidite, očito nije problem u tome da Bog šuti ili nejasno komunicira s ljudima. Problem je u tome što je čovjek duhovno nagluh. Problem je u selektivnom slušanju, subjektivnom tumačenju i stvaranju Boga na svoju sliku. Recimo za kraj ovako, poznajući ljudsku narav, nutrinu i okolinu, Gospodin je najbolje znao da nabrojene pojave prouzrokuju ozbiljne smetnje u slušanju i razumijevanju duhovih istina, ali ipak i unatoč svemu, On na kraju usporedbe poziva:


'Tko ima uši neka čuje!'[7]


Gospodin je, poštovani slušatelji, znao da se Njegov glas sluša uhom i razumom a čuje, razumije i osjeća srcem. 


 dr.Damir Pintarić, pastor BC Betanija

© 2003.-2025. Sva prava pridržana.



[1] Evanđelje po Mateju 13:10

[2] Evanđelje po Mateju 13:1-12

[3] Evanđelje po Ivanu 1:11

[4] Izaija 6:8-10

[5] 2. poslanica Timoteju 3:1-5

[6] 1. Petrova 5:5

[7] Evanđelje po Mateju 13:9