Sola Gratia - radio e-misij@ Baptističke crkve Čakovec

Vrijeme emitiranja: subotom u 9:30 sati, 'Radio 1' (105,6 MHz), 'Radio Pitomi' (93,5 MHz)

Naziv poruke: Kriza povjerenja

Poruka je emitirana: 2.6.2019.

KRIZA POVJERENJA

Prije nego pogledamo i pokušamo odgovoriti na pitanje; zašto vlada jedna kriza povjerenja, ja bih bio slobodan reći u svim područjima; u braku između supružnika, u obitelji između roditelja i djece, u poslovnom svijetu… možda da, prije toga, pokušamo definirati sam pojam povjerenja. Naš jezičar, Vladimir Anić, ovako je definirao 'povjerenje':

'Vjera u koga, sigurnost da se na koga može osloniti.

Iskazati komu povjerenje, dati priliku da se iskaže.

Imati ili nemati povjerenja u koga ili što.

Reći u povjerenju-ono što je rečeno mora ostati u tajnosti između govornika'.   (Vladimir Anić,1996., Rječnik Hrvatskog Jezika,str 739.)

 

Vjerujem da ćemo se svi lako složiti kako je danas teško pronaći puno osoba u koje se možemo sa sigurnošću pouzdati, ili, kako to definira Anić, 'na koje se možemo osloniti'. Pripremajući se za jednu međunarodnu konferenciju, upravo na temu 'Povjerenja', napravio sam jednu manju telefonsku anketu. Na pitanje, koliko poznajete osoba u koje se možete s potpunim povjerenjem pouzdati, nitko od anketiranih nije prešao brojku pet, a i to je visoka brojka.

 

'Povjerenje' je na prvi pogled jedna sociološka tema, no, kada se ona pomnije razmotri, dolazi se do zaključka da je povjerenje temeljno teološka tema, i zato ćemo odgovor na naše pitanje o 'krizi povjerenja', potražiti u Svetom Pismu,  Riječi Božjoj. Odgovor na pitanje krize povjerenja, potražiti ćemo gledajući unatrag, u jedno povijesno razdoblje Izraela u kojem je doista vladala kriza povjerenja među ljudima.

 

Prorok Jeremija bio je svećenik, kojeg je Bog pozvao za proroka od  627. do 582. godine prije Krista. On je prorokovao prije samog odlaska u Babilonsko ropstvo, u vrijeme četvorice posljednjih, loših i nevjernih kraljeva. U tom vremenu, Jeremija ovako opisuje krizu povjerenja u društvu. Čitam iz Jeremijine knjige 9. poglavlja, od trećeg stiha na dalje;

 

'Neka se svatko čuva prijatelja, a brat bratu neka ne vjeruje, jer brat svaki nasljeđuje Jakova, a svaki prijatelj raznosi klevete. Jedan drugoga varaju, istine ne govore, privikoše jezik da govori laži; izopačeni, ne mogu se više vratiti. Nasilje na nasilje! Prijevara za prijevarom! Neće da spoznaju mene- riječ je Jahvina… Jezik im je strijela ubojita, na ustima riječ prijevarna. ''Mir s tobom'' pozdravljaju bližnjega, ali mu u srcu zamku spremaju'  (Jer 9:3-5, 7).

 

Kada se studiraju knjige proroka Jeremije, 2. Kraljevima i 2. Ljetopisu, dakle tekstovi koji opisuju to vrijeme krize povjerenja u Izraelske povijesti, onda se jasno vidi da je ključni, izvorni problem u društvu bio 'ostavljanje' i 'udaljavanje' od Boga, dok je kriza povjerenja bila samo jedna od posljedica tog izvornog problema. U 2. poglavlju 13. stihu Jeremija je sumirao taj glavni, temeljni, izvorni problem:


 'Jer dva zla narod moj učini: ostavi mene, Izvor žive vode, te iskopa sebi  

                 kladence, kladence ispucane što vode držati ne mogu.'

 

Izvorni problem, u Jeremjino vrijeme, bio je odlaženje i udaljavanje od Boga a jedna od posljedica tog udaljavanja je 'nepovjerenje'.  Povjerenje je neodvojivo od Istine. Bez istine nema povjerenja! Temeljni problem Izraela u vrijeme proroka Jeremije, bio je odlaženje i udaljavanje od Boga koji je Istinit. Sveto Pismo je jasno u tvrdnji da je Bog Otac Istina. Čitam iz Pnz 32:4; 


'On je Stijena. Djelo mu je savršeno jer pravi su svi Njegovi putevi. Bog je on vjeran i bez zloće. Pravedan je On i Istinit.' Pnz 32:4 (Karađić)

 

Sveto Pismo nas podsjeća da je Bog Sin Istina.  U Evanđelju po Ivanu 14:6, Isus je nedvojben kada tvrdi:   'Ja sam put, ISTINA i život.' Kasnije na rastanku sa svojim učenicima, Isus, govoreći o Duhu Svetome, govoreći o trećoj osobi Trojstva tvrdi:  'A kada dođe On, Duh Istine, uvest će vas u svu istinu'. (Iv 16:13) U veliko svećeničkoj molitvi za jedinstvo vjernih, Isus moli za jedinstvo temeljeno na Istini, za jedinstvo temeljeno na utjelovljenoj i pisanoj Riječi. Evo njegovih riječi:  'Posveti ih Istinom, Tvoja je Riječ Istina' (Iv 17:17).

Na nedavnoj međunarodnoj konferenciji na pitanje; što je najveći problem zapadnog svijeta danas, poznati reformirani teolog, dr. R.C. Spraul, je kratko odgovorio; 'Potiskivanje istine'. Dr. Spraul je pročitao tekst iz poslanice Rimljanima, 1. poglavlja 18. stiha, koji glasi:


'S neba se zaista očituje gnjev Božji na svaku bezbožnost i nepravednost ljudi koji istinu priječe nepravednošću.'

 

Vrlo je zanimljiva grčka riječ koju koristi apostol Pavao, a koja je prevedena na naš jezik s 'priječiti. Korištena riječ znači 'tiskati dolje sa silom.' Dobar primjer, ilustracija ove istine je vodena fontana. Kada pokušate zaustaviti izviranje vode iz fontane, potrebna je sila, napor da se voda zaustavi i to samo na trenutak, čim maknete ruku - voda ponovno izvire. Vidite poštovani slušatelji, potiskivanje istine može biti jako zamorno i iscrpljujuće. Ja mogu razumjeti zašto čovjek potiskuje bolna iskustva i žalosne vijesti, ali mi je teško shvatiti zašto čovjek potiskuje Radosnu vijest, … no to je ono što čovjek uporno radi.

U vremenu  sustavne dekršćanizacije i hegelizacije društva, u društvo gdje se Isusova tvrdnja 'Ja sam istina', pokušava potisnuti i zamijeniti Pilatovim pitanjem; 'Što je istina?, u vremenu u kojem nam se stalno govori da sve ono što mi trebamo jesu ljubav i tolerancija, doista je teško pronaći nekoga: 'na koga se možete sa sigurnošću osloniti.'


Kako graditi povjerenje u toleranciji?  Vjerujem ti plus minus 7 posto.  Kako graditi povjerenje bez istine? Kako živjeti bez povjerenja?

Bez povjerenja u Istinitog Boga nema povjerenja među ljudima, jer ako netko ne drži do Božje Riječi, kako i zašto bi držao do ljudske riječi?   U 2:13 Jeremija je dobro sumirao problem Izraela u njegovo vrijeme:


 'Jer dva zla narod moj učini: ostavi mene, Izvor žive vode, te iskopa sebi kladence, kladence ispucane što vode držati ne mogu.'

 


Pored toga što je dijagnosticirao problem, Jeremija je ponudio i rješenje. Evo tih riječi za zaključak:


'Ako se Izraele, želiš vratiti - riječ je Jahvina, k meni se vrati. Ako se zakuneš; Živoga mi Jahve! Istinito, pravo i pravedno narodi će se blagoslivljati u tebi i tobom će se dičiti' (Jer 4:1-2).

 

mr.sc Damir Pintarić, pastor BC Betanija

© 2019. Sva prava pridržana.